13 Temmuz 2007 Cuma

Sigara öldürür.

Sigarasız bir yaşam için.

Sigara ile ilgili görüşlerimi ve önerilerimi daha önceki yazılarımda dilimin el verdiği ölçüde anlatmaya çalışmıştım. (Bununla ilgili yazım Amansız hastalık konusunda işlenmişti.) Şimdi ise bu konu ile ilgili gözlemlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum. Belki pek çoğunuz sigarayı bırakma konusu gündeme geldiğinde tepki göstererek inadına sigarayı daha fazla tükürdüklerini de biliyorum. Ancak insanları çok sevdiğimi ve bu nedenle sizlere zarar gelmesini istemediğimi, bana kızsanız da bazı konulara tekrar değinerek gerçekleri sizlerle paylaşmak ihtiyacı duyduğumdandır. Sigarayı bırakma haftasında bu nu konu ile ilgili bir karikatürümü de hazırlayıp gündemi devam ettirmeye çalıştım. (Çizimlerimde görebilirsiniz “Sigara öldürür”)

Eşim yaklaşık üç yıldır meme kanseri teşhisi nedeniyle tedavi görüyor. Üç yıldır hastane koridorlarını aşındırıp duruyoruz. Bu uğraşılar sırasında dikkatimi çeken bir şey oldu ve yadırgadım. Oturup düşündüm ve bu güne kadar böyle bir yanlışlığı nasıl yaptık diye kendi kendimi sorguladım. Keşke bu yanlışlığı daha önce fark etseydim ve yirmi yıl önce sigarayı bıraksaydım ve hatta hiç ağzıma almasaydım. Ama geriye dönüş yok. Zararın neresinden dönersen o sizin için yine kârdır derler bende öğle yaptım ve bu kararı iyi ki vermişim, bu zehirden kendimi kurtarmışım diye şükrettim. Beni üzen tarafı ise bu hatayı hala yapmamız ve insanlarımızın buna devam etmesi ve bundan ders almaması. Hastane koridorlarında yürürken tedavi görmek için buralara gelen ve her türlü riske girerek ameliyat masasına yatan, yıllarca ağır ve sıkıntılar içersinde devam eden kemoterapilerle yeniden hayat bulma ümidi ile ilaç tedavisine giren insanların feryatları ve bu koridorlarda bir anlık boşluktan yararlanarak bir iki fırt çekebilirim ümidi ile ölüm makinesine sımsıkı sarılışlarıydı. Doktor arkadaşlarımız alınmasınlar ama onları da hastalarla aynı koridorlarda sigara içerken gördüğümde bu beni daha da endişelendirdi. Hastanelere tedavi için gelen insanlara yanlış mesajlar verdiğini düşünüyorum. Doktorun hastasına ilk sorduğu soru ise“Sigara kullanıyor musun” olur. Bir işin uzmanı böyle yaparsa yanındaki hastası da haydi, haydi yapar. Doktor onlara örnek olacağına tam tersi hareket ediyor. Bir başka yanlışlığımız da sanırım şu oluyor. Mademki bu şekilde sigara içerek hayatımıza ve dolaysıyla sağlığımıza zarar veriyoruz, boynumuza geçirdiğimiz ilmiği yavaşça çekmeye çalışıyoruz o halde iyileşmek için neden hastane koridorlarını aşındırıyoruz. Zaten amacımız kendimizi bir an önce zehirleyip öldürmek değimli? Orada gerçekten acil şifa arayan insanları, yaşamak için her türlü fedakârlığı yapanlara daha fazla zaman vermiyoruz. Hastane koridorlarını gereksiz dolduruyoruz. Bu sözlerim pek çoğunuzu kızdırdığına eminim ama insanın başına kötü bir olay gelmeden bunun kıymetini de bilmediği içindir. O gün geldiğinde bu yazdıklarımı hatırlamanızı ve haklı olup olmadığıma o zaman karar vermesini istiyorum. Bizde ve inanıyorum ki sizlerin ailenizde bu yüzden ölen, sıkıntı çeken ve belki de ölümle pençeleşen yakınlarınız olmuştur. Onlara sorduğunuzda çok pişman olduklarını söylemişlerdir. Hayat, yaşamak o kadar güzel ki. Bütün bunlara değer mi ?
Sigara güzelliğinizi etkiler, ruhunuzu karartır ve mutluluğunuza gölge düşürür. Toplum içersinde sigara içenle içmeyeni ayırt etmek çok kolaydır. İçmeyen insanın ruh ve bedeni daha canlı ve diridir. İçen ise daha soluk ve bezgindir. Bunu ancak bazı değerlerimizi kaybettiğimiz zaman anlarız. O zamanda çok yakındır. Bu güzellikleri kaybetmeden bunun farkına varıp bu ölüm makinesinden bir an önce kendimizi kurtarmaktır. Elbet bir gün hepimiz öleceğiz. Bundan kurtuluş yoktur. Hastalıkların yüzde seksen, doksanı sigara yüzündendir. Sigara yüzünden hastalanarak hayatımızın sonuna kadar hastane koridorlarında ömrümüzü çürüterek geçirmek yerine bu ölüm marinasını terk ederek daha sağlıklı bir hayat, yaşam sürmek varken. Maddi ve manevi açıdan hem sağlığımıza hemde kesemize zarar veriğimiz bir gerçektir. Tabii ki tercih sizlerin, ben sadece sizleri uyararak pişmanlık duyacağınız şeyi şimdiden yapmamanız içindi. Hepinize sağlıklı bir yaşam diliyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder